? ??????????????Glowing Beach? ????? ?? ???Rating: 4.2 (10 Ratings)??1738 Grabs Today. 16508 Total Grabs.
??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????????????????????????????????????Dark Woods? ????? ?? ???Rating: 5.0 (3 Ratings)??1578 Grabs Today. 9476 Total Grabs. ??????Preview?? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, July 27, 2010

MAHASISWA PERHIASAN UNIVERSITI



Hidup ini sungguh seronok untuk dikaji. Kita dapat kenali diri kita atau diri seseorang di sekeliling kita melalui: darah, bulan kelahiran, warna kesukaan dan berbagai lagi. Anda sukakan warna apa? Merah, kuning, hijau atau biru? Saya suka biru. Ok, kalau nak tahu kita tunggu selepas ini……..=) topic perbualan kita pada kali ini adalah bersempena KARSIS dan tetamu undangannya ialah Ustazah Nurul Suhadah Shuib (kak Su). Beliau merupakan pelajar tahun 4 jurusan ‘law’ di ex-universiti saya, UIAM. Sudah berkahwin, isteri kepada Ust. Shaari. Kak Su kata kalau di UIA, pasangan yang berkahwin dapat elaun RM1,000. Dalam hati saya terdetik “wuish, kenapalah aku keluar dari UIA…” hehe saya bergurau jer. Ada hikmah disebalik itu sebenarnya, kalau saya tidak pindah saya tak dapat nak kenal kawan-kawan saya yang baik2 di USIM nih kan? Ok, kali ini saya tidak akan berbincang dalam bahasa Inggeris sebab tajuk kali ini adalah khusus buat anak bangsa saya terutamanya wanita yang berbangsa Melayu.

Adakah anda setuju bahawa kita sebagai wanita ini hanyalah sebagai perhiasan sahaja di university ini? Saya akan katakan, ya! Kenapa? Anda marah? Tidak berpuas hati? Baguslah kalau marah dengan pendapat saya walhal saya pun seorang wanita. Cuba anda fikirkan apa fungsi anda sebagai mahasiswi di university ini? Seorang mahasiswa sepatutnya banyak mengkaji, mengkaji dan mengkaji untuk mendapatkan jus ilmu dan pengalaman untuk menjadi seorang ‘scholar’. Ini tidak, dok bershopping, tengok movie dalam laptop, tidur sampai dah tak ingat dunia! Jangan mengamalkan ‘3K’! Saya menulis ini kerana saya mencabar diri saya sendiri. Saya sangat respek dengan kak Su walaupun baru sekali saya berjumpa dengan beliau dan tak pernah berjumpa dua pasang mata pun. Beliau memberi ‘first impression’ yang sangat positif kepada semua audience.   

“WHAT MATTERS MOST IS HOW YOU SEE YOURSELF.”
Kalau kita bayangkan diri kita sebagai kucing, kucinglah kita. Jikalau kita membayangkan diri kita sebagai singa, maka singalah kita! Satu tip best untuk anda semua. Saya yakin anda (wanita) mesti suka lihat cermin kan? So, cuba anda bayangkan siapa diri anda yang kat dalam cermin itu sepuluh tahun akan datang. Jangan lupa untuk senyum!=)


“SETIAP DARIPADA MANUSIA DILAHIRKAN DALAM FITRAH” SEBAIK-BAIK KEJADIAN…
Anda dilahirkan sebagai seorang juara sebab anda berjaya untuk berada di dalam perut ibu, membesar dan keluar dari pangkal rahim ibu anda sebagai seorang insan yang sempurna dan comel. Untuk Berjaya kita kena berusaha dan musuh kepada cemerlang adalah ‘BAIK’. Definisi kecemerlangan adalah lebih dari baik (better than best!). Islam itu cemerlang:- Azan (10kali sehari) dan lebih holistic.
SIKAP MEMAINKAN PERANAN YANG PENTING DALAM MEMBENTUK KEJAYAAN!
Sebuah kajian dari Harvard Business School mendapati bahawa ilmu, kemahiran, maklumat hanyalah 7% penyumbang kepada kejayaan, manakala 93% yang membawa kepada kejayaan adalah sikap seseorang individu. Anda tidak percaya, anda lihatlah sendiri rakan-rakan di persekitaran anda. Jadilah pemerhati yang tajam (terhadap perkara yang positif sahaja) dalam menilai seseorang.

CABARAN:
- The ‘Silent’ Majority:- 60%mahasiswi, 40%mahasiswa. Maksud ‘The Silent majority’ adalah mahasiswi2 yang berada di dalam university yang hanya memenuhkan kuota atau meramaikan universiti dan tidak menyumbang banyak (contribute something) kepada universiti. 

- Masalah social:- seperti yang kita ketahui mengenai budaya ‘couple’, zina, pembuangan bayi etc. Nauzubillah.. Insya Allah bukan di U kita ini, U kat Afrika Selatan sana tuh… 

PERANAN:
ü  Ubah cara anda melihat diri anda. Ada 2 jenis mahasiswi: 1) intelektual           2) golongan muda. Anda pilihlah anda yang mana satu.
ü  Cari ilmu ‘pengalaman’. Ilmu ini kalau anda cari anda dapat, orang lain tak dapat.
ü  Belajar sambil mencabar. “belajarlah sambil mencabar. Mahasiswa pengetahuan tidak terjuntai seperti pisang, bangsamu tidak maju tanpa pemimpin berpengalaman (mencabar) dan terpelajar”
ü  Tingkatkan ‘iqra’’. Idealism
ü  Jurubicara ummah. Jadi moderator, ahli panel forum etc.
ü  Master your field. (kompetensi)
*Al-Qawiyy
*Al-Amin


WANITA & SISWI:
        Khadijah:- Pakar psychology dan pakar ekonomi
Aisyah:- Pakar hadis dan pakar Penyelidikan
Hindun:- Pakar strategi peperangan dan pakar perundingan
Hafsah Umar Al-khatab:- Pakar hafazan
Asma’ bt Yazid:- Khatibah wanita

Akhir kalam dari saya, terimalah hasil bagi penyelidikan tentang sifat2 seseorang melalui warna:

  *MERAH: kretif, innovative, suka sosial, suka menarik perhatian, aggressive, mampu          menceriakan suasuna
*KUNING: suka ceria, suka senyum, suka berjenaka, suka seni, childish, suka kerja seni
*HIJAU: pentagram kesatuan, ikhlas, peramah, suka cakap tak henti-henti, kecerdasan idea, genius
*BIRU: suka membantu, keluarga adalah keutamaan, sangat disenangi, suka bicara dengan lembut, lembut, sensitive
                                                                                                                                                                     
                                                                                                                                                                         Wallahu a’lam…....




0 comments: